A welcome about-turn: the Süddeutsche Zeitung renounces its Chinese propaganda supplement

Virtually unnoticed by the general public, the Süddeutsche Zeitung seems to have decided to discontinue supplements from the Chinese Communist Party’s China Daily. News of the termination of this presumably very lucrative business relationship was tucked away in a third-page article by the Süddeutsche Zeitung’s correspondent for China, who claimed that the “China Watch” supplement was only meant as a one-time affair. In November 2017, things certainly sounded different.

A Look at the New Provincial Level Tibetan Leadership

Every year, the Chinese governance system mandates the holding of the meeting of the "Two Sessions" in the provincial level administrative divisions around this time. The two sessions are those of the People's Congress (the local version of the National People's Congress) and the People's Political Consultative Conference (state-level Chinese People's Political Consultative Conference, CPPCC).

Follow-up: Süddeutsche Zeitung risks its credibility

It has been just over a week since we addressed the issue of the supplement to the Süddeutsche Zeitung taken out by the Chinese state’s mouthpiece, China Daily. Meanwhile the executive board of the Süddeutsche Zeitung has responded to our letter, a response that is as predictable as it is disappointing: the Süddeutsche Zeitung will continue to publish China Daily supplements. The Süddeutsche Zeitung claims that articles and advertising are separate and there is no reason to be concerned about critical reporting on China.

Selling out: Germany’s Süddeutsche Zeitung and its Chinese propaganda ads

Can democratic societies get the upper hand against authoritarianism if their own institutions sell out to dictators? Since November 10, we have had to ask this question again—also and especially in Germany. It has become particularly pressing since Germany’s daily newspaper Süddeutsche Zeitung, in its own words “Germany’s largest nationwide quality daily” notable for its “opinionated and independent journalism,” published a supplement from the state-run China Daily. Headlined “China Watch,” it promises to reveal “All you need to know.”

Analyzing Chinese Official Zhang Yijiong’s Remarks on Dalai Lama and Tibet

As part of the events connected with the just concluded 19th Chinese Communist Party National Congress, there was a press conference on October 21, 2017 during which, Zhang Yijiong, the executive vice minister of the Central United Front Work Department, talked about the Dalai Lama and Tibet. A Phoenix TV correspondent had asked a two-part question: “Despite China’s firm opposition, some countries have been inviting him [the Dalai Lama] for a visit, and he has just concluded a visit to Europe. Will China take more steps to express such opposition? On the religious freedom in Tibet, in your...

China’s 19th Party Congress and Tibetans

While we await expectantly for the new lineup of the Chinese leadership after the 19th Party Congress that might happen on October 24, 2017, it might be worth our while to talk about some other issues related to the meeting; the Tibetan delegates, for instance. China’s official media said there are 33 Tibetan delegates to this Party Congress: 17 are from the Tibet Autonomous Region (with seven being female), five from the Tibetan region that is now Qinghai, three from the Tibetan area now in Sichuan, and one each from the Tibetan areas in Yunnan and Gansu.

ICT’s push against the Chinese “divide and rule” strategy in Europe

Since I started leading ICT’s Brussels office in 2006, I have progressively witnessed the development of the Chinese government’s “divide and rule” strategy in Europe. This strategy tries to use the disparities among European member states to play them against each other, creating economic dependency as a tool for political leverage. Today, in light of the large amount of Chinese investment EU members states have received in recent years (and in particular in the framework of the 16+1, a structure of collaboration initiated by China together with 16 central and eastern European states ...

Lhagang, Tibet.

Beware the Sixth Tone

Syllables in the Mandarin language all use one of four active tones, or a fifth ‘neutral’ tone. So, what is the sixth tone? Far from being a new linguistic addition to Mandarin, the Sixth Tone is a state-market hybrid news outlet created to spread Communist Party-approved viewpoints with a bit more subtlety than they normally employ. Combined with a web-savvy design, it’s part Ministry of Truth and part Vox.com.

Nomads land: ICT advocacy at UNESCO

In Krakow last month, important decisions on the world’s most important cultural and natural landscapes were made in a politically-charged environment at the annual UNESCO World Heritage Committee meeting. A vast landscape of wetlands, wildlife and lakes on the Tibetan plateau, traditionally the domain of Tibetan nomads, was among the sites being discussed – in UNESCO terms, the Hoh Xil ‘property’ of the Chinese Communist Party government.

Dalai Lama Panchen Lama

The Panchen Lama and Legitimacy

Today is the 28th birthday of the Panchen Lama Gedhun Choekyi Nyima, who continues to remain in detention since 1995. From being the youngest Tibetan political prisoner, he might well be the only Tibetan who grew into his teens under detention by the Chinese Government. First a recap: the Panchen Lama Gedhun Choekyi Nyima disappeared (detained by the Chinese authorities) in May 1995, when he was a six year old child, a few days after the Dalai Lama recognized him as the reincarnation of the 10th Panchen Lama.